۲۵ فروردین ۱۳۸۸

نقطه شروع کجاست؟

دقیقا دهم اسفند ماه بود که برگه فارغ التحصیلیم رو گرفتم!
از اون به بعد شروع کردم به انجام یکسری کارهای مورد علاقه ... در صدر اونها، مطالعه در مورد مسائل اقتصادی روز بود.
همین علاقه ، من رو با یکسری وبلاگ ، روزنامه ، سایت و ... آشنا کرد ، بطوری که این روزها پیگیری مطالبشون جزئی از برنامه روزانه ام شده.
ولی به قول شاعر: که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها!
مشکل، اینه که موقع خوندن بعضی مطالب ، کاملا متوجه قضیه نمیشم ... نمیتونم خودم هم مستقلا تحلیل درستی از موضوع داشته باشم....
البته این موضوع چندان هم عجیب نیست چون من مباحث پایه ای و اولیه علم اقتصاد رو بلد نیستم!!
به همین خاطر دارم شرایطی رو مهیا میکنم که در آینده نزدیک، در کنار پزشکی، اقتصاد رو هم بصورت "آکادمیک" ادامه بدم.
ولی تا فراهم شدن اون شرایط - که شاید حدود یک سال طول بکشه - دوست دارم خودم همچنان در مورد این رشته مطالعه داشته باشم.
ولی...
ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم.
منظورم اینه که اولویت ، با دونستن چه مطالبیه ؟
چه مباحثی پیش نیازند و زیربنای فهم بقیه مطالبند؟
یه کارایی دارم انجام میدم ولی نمیدونم مسیر درست کدومه....

I need a guideline and advisor … please!

۹ نظر:

محمدرضا فرهادی پور گفت...

سلام
اگر بخواهید میتونم کمی بهتون کمک کنم.
بعضی کتابها رو معرفی کنم. و ....

jeerjeerak گفت...

if you are in Tehran, see if you can audit the classes in here:
http://gsme.sharif.ir/
What i recommend is to audit the following:
اقتصاد عمومي1
اقتصاد خرد پيشرفته1

احسان گفت...

من بودم ميرفتم دنبال موسيقي يا يه هنر ديگه... راستي اين Pay nakon يعني چي؟!

آزاده گفت...

خوشحالم از اینکه یه هم اسم یافتیم.وبلاگ زیبایی دارید خوشحال میشم به کلبه حقیر ما هم سری بزنید.

عطيه گفت...

ببين به نظرم براي آشنايي با اقتصاد دو تا كتاب اقتصاد خرد و اقتصاد كلان بخوان كه با تعاريف آشنا بشي. البته كتابهايي رو بخوان كه تاليفم مولفان ايراني باشه يعني ترجمه نباشه و خوب توضيح داده باشه (چون ترجمه ها گيجت ميكنند) و بهتر كتابي كه انتخاب ميكني يك جلدي باشه يعني خيلي تخصصي نباشه و ... تا بتواني با تعاريفي مثل مثلا تقاضا و عرضه و توليد ناخالص داخلي و ... آشنا بشي و ... اگر هم برات ممكن باشه كه بري سر كلاس هاي خرد و كلان دانشگاه بنشيني (دانشگاه هاي دولتي شايد سخت گيري داشته باشند اما دانشگاه هاي آزاد فكر نكنم، ميتواني به عنوان مهمان بري با يكي از دانشجوها و كسي هم بهت گير نميده) يه سري تعاريف رو كه ياد گرفتي و مفاهيمشون رو فهميدي بعد ميتواني تصميم بگيري كه در چه مبحثي تخصصي تر مطالعه كني و ... مثلا ماليه يا تجارت بين المملل يا توسعه يا انرژي يااقتصاد سياسي يا ... اين ديگه بستگي به علاقه خودت داره.

ناشناس گفت...

دقیقا دهم اسفند ماه... در
http://www.medlog.blogfa.com

آزاده گفت...

تا اونجايي که من متوجه شدم (از کامنتهاي دوستان خوب ناديده ام و ايميلي که به دکتر طبيبيان زدم و ايشون با حوصله جواب دادن و راهنماييم کردن) بايد اول کلياتي درمورد 2 مبحث اقتصاد خرد 1 و کلان 1 ياد بگيرم.
درسته؟

Unknown گفت...

من دكتر طبيبيان رو از نزديك نمي شناسم اما حرف درستي بهتون زدند.
من بهت پيشنهاد ميكنم براي اقتصاد كلان از كتاب دكتر تيموري استفاده كني. كمي متن نوشتاري اش سخت هست اما ميتواني راحت بفهمي يا سر كلاسهاي خودش هم بروي خوبه. براي اقتصاد خرد الان بيشتر كتابهاي ترجمه يادم مياد اما يادم اومد چيزي رو بهت معرفي ميكنم. اما تا با اصطلاحات اين دو تا اقتصاد كلان و خرد آشنا نشي نمييتواني خيلي از بعضي از مقاله هاي اقتصادي درست سر در بياري.
موفق باشي

ناشناس گفت...

با سلام
ما ترم اول کلیات علم اقتصاد نادر مهرگان رو خوندیم
کتاب ساده ای و بنظرم واسه شرذوع خوب باشد